De websitestructuur is een doolhof

De website- en navigatiestructuur lijkt misschien wel meer op een doolhof dan de befaamde bewegwijzering op Schiphol. Vragen die je je zelf kunt stellen:

  • Welke content kan weg?
  • Welke content doet er nog wel toe voor de gebruiker?
  • Welke content moet herschreven worden?
  • Hoe ziet een nieuwe navigatiestructuur van de website eruit na het verwijderen van onnodige content?
  • Wat is een bewezen effectieve website structuur voor onze bezoekers?
Mark houdt bord omhoog met de tekst: ik ben de weg kwijt!

Te veel onnodige content geeft veel problemen

Bij veel publieke websites kan er regelmatig veel content verwijderd worden. Want wat gebeurt er als je de website steeds voller en voller laat lopen?

  • Beheerchaos: het is vaak onmogelijk om alle content te onderhouden én te optimaliseren. Jouw online team is selectief in wat ze kunnen doen en doen dus ook heel veel niet.
  • Geen actuele en relevante informatievoorziening: een groot deel van de informatie is niet meer actueel en relevant. De kans dat jouw bezoekers verkeerde informatie leest over belangrijke onderwerpen en vervolgens verkeerde keuzes maakt, is steeds groter
  • Slechte vindbaarheid: door de enorme hoeveelheid aan content kunnen bezoekers hun weg steeds minder vinden. De website structuur is vaak erg complex. Ook geven zoekmachines vaker verkeerde resultaten.
Wouter houdt bord omhoog met tekst: chaos

En leidt tot slechtere service

  • Slechtere dienstverlening en onnodige kanaalswitches: jouw bezoekers gaan letterlijk het verkeerde doen op basis van foutieve informatie en/of ze lopen vast op de website en nemen via een ander (vaak duurder contactkanaal) contact op.
  • Niet toegankelijk: de kans is groot dat je je website niet toegankelijk kan maken en houden.
  • Ontevreden doelgroep: jouw bezoekers raken sneller ontevreden over hun digitale contact
  • Hogere klantcontactkosten: publieke organisaties maken meer kosten om klantcontacten af te handelen dan nodig is

Kortom, de gevolgen van een website die alleen maar eet en eet zijn enorm.

Foto van Mark met bord omhoog met tekst erop: het kan makkelijker!

Onze klanten waarderen ons met:

Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.

Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google

We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.

Over GBBO

Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.

Laat ons jouw website analyseren

Sinds 2013 helpen we organisaties met een content analyse, het opschonen van content op de website en het realiseren van een goed presterende navigatiestructuur. Wil je aan de slag met het opschonen van je content? Maak dan gebruik van ons gestandaardiseerde opschoningstraject. Dit omvat onder andere:

  • Contentanalyse: een contentanalyse van het aanbod van content en gebruik van content op de website. Je krijgt hierbij inzicht in welke onderdelen/pagina’s van de website goed worden gebruikt en welke niet. De data wordt zo opgeleverd dat het 1 op 1 overeenkomst met jouw huidige site structuur.
  • Schrapadvies: je krijgt een aantal scenario’s om te bepalen hoeveel pagina’s je kan schrappen én je ontvangt heldere schrapcriteria waarmee met hoeveel pagina’s je online wilt zijn
Foto van Pieter. Hij kijkt met de vergrootglas naar een laptop

En opschonen + een betere website structuur maken

  • Gebruikersonderzoek: met jouw doelgroep(en) voeren we onderzoek(en) uit om de ideale boom- en navigatiestructuur te realiseren. Zo weet jij perfect hoe je de indeling van je content en websitestructuur moet vormgeven op je vernieuwde website.
  • Implementeren wijzigingen: je kan het daadwerkelijk schrappen van de content in het CMS en doorvoeren van de nieuwe navigatiestructuur van de website (sitemap) aan ons uitbesteden. Dat scheelt jou enorm veel tijd.
  • Redesignen (optioneel): Als je website qua vormgeving en content templates sterk verouderd is, helpen we je graag met het redesignen van de website in samenwerking met je webbouwer en/of designbureau.
Wouter met bord omhoog: doeltreffende website

Verbeter je beheer en laat je door ons ontzorgen

  • Beheerplan (optioneel): als de website ontzettend veel onnodige content bevat, kan er sprake zijn van een reactieve manier van werken in je team/organisatie. Mogelijk is er dan geen helder beheerplan opgesteld én vastgesteld in de organisatie hoe de website wordt beheerd en geoptimaliseerd. We helpen je graag om nieuw beleid te ontwikkelen en dit ook vast te stellen met het team en management. Zo kun je voorkomen dat je in de toekomst onnodig veel content op de website krijgt

Zoals je ziet kunnen wij het gehele traject voor je uit handen nemen. Dit kost jou en je team dus weinig tijd en moeite. Het is werk dat al jaren niet gedaan is en dat heeft natuurlijk een oorzaak.  Laat ons dan dit werk voor je doen en ervaar het gemak.

6 redenen om
voor ons te kiezen

  1. 1Aantoonbare betere website voor jouw eindgebruikers

    Met onze gespecialiseerde gebruikersonderzoek(en) realiseren we voor jou een succesvolle website

  2. 2Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector

    We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. Voor 150+ verschillende publieke organisaties 300+ opdrachten succesvol uitgevoerd.

  3. 3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 100+ reviews

    Jou tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.

  4. 4Werken met plezier

    Een goed resultaat zet je neer in een goede sfeer. We maken er met jou en je collega’s een mooi en leuk traject van.

  5. 5Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring

    Onze interim professionals hebben gemiddeld 10+ jaar ervaring met ‘online’. Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.

  6. 6Beschikbaar in heel Nederland

    Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland

Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak

Bij het plan van aanpak krijg je:

Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.

Successen door opschoning van je content door GBBO

Er zijn veel successen die je bereikt met het opschonen van de content door GBBO:

  • Rust in het online team =  meer werkplezier: doordat alleen de relevante en actuele content op de website staat, krijgt het webteam meer tijd vrij om de kwaliteit van de informatie hoog te houden en zelfs elke keer te verbeteren. Dit geeft over het algemeen meer werkplezier binnen het team.
  • Betere dienstverlening = hogere tevredenheid: jouw bezoekers kunnen straks beter hun weg vinden naar de juiste informatie en diensten en zijn hierdoor sneller succesvol en meer tevreden
Wouter en Kees-Jan zijn ontspannen

En nog meer successen

  • Minder kanaalswitches = lagere klantcontactkosten: door de meer succesvolle inrichting van de informatie op de website vinden bezoekers vaker het juiste antwoord en gaan minder onnodig contact opnemen via duurdere kanalen zoals de telefoon, mail, balie enzovoorts.
  • Makkelijker voldoen aan de toegankelijkheidseisen: dit is ook een stuk makkelijker geworden. Er hoeven minder pagina’s en documenten omgevormd te worden tot toegankelijke content. Je focust je alleen op dat deel dat relevant is.
  • Duurzamere website: de resultaten zijn vaak jaren nog te gebruiken. Het gedrag op websites verandert niet elk jaar en met onze data gedreven aanpak heb je straks bijvoorbeeld een nieuwe indeling van je content waar je amper nog iets aan hoeft te veranderen de komende jaren. We hebben bewezen met gebruikersonderzoek dat de websitestructuur en indeling van de content uitstekend werkt voor je gebruikers. Een ander duurzaamheidsvoordeel is dat je website minder co2 uitstoot omdat content stiekem een behoorlijke vervuiler is (energie).

 

Mark houdt borg omhoog met de tekst: top website!

Starten met een contentanalyse en opschonen van je website? Maak een afspraak

Overtuigd geraakt van onze expertise en hoe het samenwerken met ons verloopt? Zet dan nu de volgende stap en maak een afspraak. We bespreken graag jouw situatie en wensen tijdens een persoonlijk gesprek.

Pieter voert met een vergrootglas website onderzoek uit op een laptop.

Deze stappen gaan we voor je zetten

Het starten van de samenwerking voor de contentanalyse en opschonen van de content werkt als volgt:

  1. 1Afspraak plannen

    Maak een afspraak met Pieter Pinxten (video- of telefoongesprek).

  2. 2Intakegesprek

    Bespreek jouw situatie met je website en wat voor soort ondersteuning je wilt krijgen.  We zijn ook benieuwd naar wanneer je wilt beginnen en je budget is. Pieter bespreekt tijdens het gesprek gelijk een mogelijke aanpak. Doel is dat deze aanpak bij jouw wensen aansluit en jij hier een goed gevoel over krijgt.

  3. 3Voorstel maken

    Na afloop van het gesprek maakt Pieter een beknopt voorstel met daarin de situatieschets, de opdrachtomschrijving, de aanpak, planning en de benodigde investering. Er wordt ook gelijk bekeken wanneer wij de opdracht kunnen opstarten en afronden. Over het algemeen is het haalbaar om binnen een week een voorstel te maken én te bespreken na het initiële intakegesprek.

  4. 4Bespreken voorstel

    We bespreken het voorstel graag met jou en relevante collega’s. Hierbij is het belangrijk dat de beslissers aanwezig zijn zoals de budgethouder. Zo kan er daadwerkelijk een besluit genomen worden op korte termijn of in sommige gevallen, direct. Mochten er nog zaken ontbreken of onduidelijk zijn, dan kunnen we het voorstel uiteraard nog voor je wijzigen zodat het helemaal aansluit bij je wensen.

  5. 5Besluitvorming

    Na de bespreking van het voorstel ontvang je het voorstel digitaal en besluit je vervolgens of je ons wilt inschakelen voor deze opdracht. 

  6. 6Aan de slag

    Op naar een succesvolle samenwerking! We brengen je in contact met de collega / collega’s die aan de slag gaan voor je zodat het project opgestart kan worden.

Veelgestelde vragen

  • Onze professionals hebben over het algemeen tussen de 10 en 25 jaar ervaring in het online vak. Het zijn over het algemeen seniors zodat je altijd over een ervaren en deskundige collega beschikt.

  • Over het algemeen willen we je altijd helpen. Dat is onze ambitie. GBBO heeft zoals dat heet een vaste schil van medewerkers die in dienst zijn. En er is een flexibele schil van deskundige en ervaren zelfstandige professionals waar wij afspraken mee hebben gemaakt. Dit zorgt er eigenlijk voor dat we in 9 van de 10 gevallen de opdracht kunnen uitvoeren. Je weet altijd snel waar je aan toe bent bij GBBO.

  • Sinds onze start in 2013 voeren wij contentanalyses uit en schonen wij websites op. Inmiddels hebben we meer dan 300 opdrachten succesvol uitgevoerd met een gemiddelde klanttevredenheid van 8,5. We garanderen je dan ook een goede dienstverlening. De aanpak die we hanteren is beproefd. Dat wil zeggen dat wij dergelijke opdrachten vaker uitvoeren en de werkwijzes intern hebben vastgelegd in gestandaardiseerde werkprocedures. Zo kunnen we elke keer een constante kwaliteit van dienstverlening bieden aan onze opdrachtgevers. 

    Wil je wat meer weten over hoe opdrachtgevers ons ervaren? Op onze website staan verschillende ervaringen van onze opdrachtgevers beschreven. Bekijk gerust eens de klantcases en succesverhalen van onze klanten (reviews in tekst en video).

  • Afhankelijk van jouw wensen maken we een op maat gemaakt voorstel. Een aantal onderdelen van de aanpak die we voor je uitvoeren zijn volledig gestandaardiseerd. Voor deze onderdelen rekenen wij een vaste prijs. Dan weet jij altijd op voorhand waar je qua investering aan toe bent.

    Voor een aantal onderdelen is het altijd maatwerk en sterk afhankelijk van gemaakte keuzes in het traject. Als wij jouw website mogen opschonen dan maakt het nogal veel uit of de website 3.000 pagina’s bevat en er 2.500 pagina’s weg moeten of dat de website van 500 naar 200 pagina’s gaat. In dergelijke situatie werken we voor dit deel op basis van een afspraak over het aantal verwachte uren en het uurtarief. Over het algemeen schatten we dan bandbreedtes in van minimum en maximum uren per onderdeel. Met als doelstelling om natuurlijk altijd zo min mogelijk uren te werken voor het gewenste resultaat.

    Onze prijzen bevatten altijd een all-in tarief waarmee alle soorten kosten zijn gedekt van onze diensten. Denk aan kosten zoals reiskosten, telefoonkosten, papierkosten, softwarekosten, personeelskosten enzovoorts. Dit neemt GBBO allemaal voor zijn rekening.

  • Veel van de contentanalyses en opschoningsprojecten voeren we grotendeels op afstand uit. Diverse onderzoeken kunnen op afstand worden uitgevoerd omdat er sprake is van websiteonderzoek via webanalytics programma’s. Op het moment dat wij resultaten presenteren aan jou en je team, dan kunnen we dit of bij jou op locatie doen of digitaal. Dit is afhankelijk van jouw wensen. We vinden het overigens altijd erg leuk om langs te komen op dit soort belangrijke momenten.

    Zijn we verder in het traject en mogen we daadwerkelijk de website voor je opschonen? (dit is een optioneel onderdeel). Dan is in onze beleving afstemming met de organisatie cruciaal om succes te behalen. Dan kunnen we uiteraard beschikbaar zijn op jouw locatie. We vinden het belangrijk wat jij met name wilt en bespreken graag samen wat de ideale invulling wordt van het samenwerken. In goed overleg komen we er altijd wel uit.

  • Het kan voorkomen dat het werk van ons toch niet helemaal bevalt. Dit gebeurt niet vaak, maar mocht het gebeuren dan gaan we graag in overleg over een oplossing. Er zijn situaties waarbij het helpt om betere werkafspraken te maken en verwachtingen naar elkaar toe te verbeteren. Vervolgens gaan we tussentijds de samenwerking evalueren om een succesvolle samenwerking te realiseren. Blijkt het toch echt niet te werken? Dan kunnen we altijd bekijken of we een andere consultant kunnen aanbieden of een andere scope van de opdracht samen vaststellen. Mocht dit niet lukken, dan is een andere optie om de opdracht stop te zetten en te veel betaald geld te retourneren.

  • Wij hanteren voor deze dienstverlening een werkwijze van een gedeeltelijke aanbetaling van onze diensten. Bij ingeschatte werkzaamheden met een minimum en maximumbandbreedte ontvang je maandelijks een statusupdate van gemaakte uren en ureninzet ter akkoord. Zo houd je als opdrachtgever sturing op de werkzaamheden en heb je elke maand goed inzicht in de opgeleverde resultaten en het budget. 

  • Jazeker. We bieden verschillende diensten aan wat betreft het verbeteren van websites, digitale dienstverlening of leveren van interim webprofessionals voor je online team. Bekijk voor het overzicht van diensten de homepage of het menu.

Klantcases

We zijn jouw beste keuze om een digitale uitdaging op te pakken. Geloof je dit niet? Kies een thema en bekijk hoe wij resultaten behalen.

In 1 jaar een gebruiksvriendelijke website én volledig nieuw online team
In circa 1 jaar hebben we samen de gehele digitale dienstverlening succesvoller gemaakt. Veel van onze specialismes zijn op deze leuke opdracht ingezet.
Inzicht in prestaties toptaken en intern draagvlak voor optimalisatie
De ambitie van Wetterskip Fryslân is om de digitale dienstverlening continu te verbeteren. Door het door GBBO uitgevoerde toptakenonderzoek heeft het waterschap meer inzi…
Een nieuwe website die voor leden én de organisatie veel vooruitgang heeft geboden 
Een sterk verbeterde website met meer self-service mogelijkheden voor leden én minder handmatig werk voor de organisatie.
In 1 jaar een gebruiksvriendelijke website én volledig nieuw online team
In circa 1 jaar hebben we samen de gehele digitale dienstverlening succesvoller gemaakt. Veel van onze specialismes zijn op deze leuke opdracht ingezet.
Inzicht in prestaties toptaken en intern draagvlak voor optimalisatie
De ambitie van Wetterskip Fryslân is om de digitale dienstverlening continu te verbeteren. Door het door GBBO uitgevoerde toptakenonderzoek heeft het waterschap meer inzi…
Een nieuwe website die voor leden én de organisatie veel vooruitgang heeft geboden 
Een sterk verbeterde website met meer self-service mogelijkheden voor leden én minder handmatig werk voor de organisatie.
Het team van GBBO

Wij zijn trots op onze klanttevredenheid

We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.

“GBBO levert goed werk volgens afspraak en binnen de deadline. De samenwerking en communicatie verliep zeer prettig. Ze leveren goede producten op en bieden goede dienstverlening.”

Leonie Briene - Brouwer
VNG Realisatie

“Er zit veel kennis en ervaring bij GBBO. We hebben het projectresultaat behaald, namelijk een geschikte nieuwe leverancier vinden voor het content management systeem voor www.overbetuwe.nl.”

Simone Vehof
Gemeente Overbetuwe

"De begeleiding van GBBO voor het vernieuwen van www.drechterland.nl was erg goed. We werden serieus genomen en de communicatie verliep goed. Het is te merken dat GBBO erg deskundig en professioneel is. We voelden ons echt klant."

Jolien Wagenaar
Gemeente Drechterland

“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”

Martha à Nijeholt
Gemeente De Fryske Marren

“GBBO heeft ons geholpen om de website van gemeente Heerenveen te vernieuwen. Als ik denk aan de verbetering van digitale dienstverlening dan denk ik aan GBBO. Tijdens het project werd er op een fijne en directe manier gecommuniceerd. Als er snel resultaat nodig was, dan pasten ze zich moeiteloos aan. Bij GBBO krijg je wat je verwacht van een bureau, met net even wat meer informatie en toelichting die zorgen voor het juiste resultaat.”

Jelle Hoekstra
Gemeente Heerenveen

“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”

Carl van der Pol
Gemeente Meierijstad

“GBBO levert goed werk volgens afspraak en binnen de deadline. De samenwerking en communicatie verliep zeer prettig. Ze leveren goede producten op en bieden goede dienstverlening.”

Leonie Briene - Brouwer
VNG Realisatie

“Er zit veel kennis en ervaring bij GBBO. We hebben het projectresultaat behaald, namelijk een geschikte nieuwe leverancier vinden voor het content management systeem voor www.overbetuwe.nl.”

Simone Vehof
Gemeente Overbetuwe

"De begeleiding van GBBO voor het vernieuwen van www.drechterland.nl was erg goed. We werden serieus genomen en de communicatie verliep goed. Het is te merken dat GBBO erg deskundig en professioneel is. We voelden ons echt klant."

Jolien Wagenaar
Gemeente Drechterland

“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”

Martha à Nijeholt
Gemeente De Fryske Marren

“GBBO heeft ons geholpen om de website van gemeente Heerenveen te vernieuwen. Als ik denk aan de verbetering van digitale dienstverlening dan denk ik aan GBBO. Tijdens het project werd er op een fijne en directe manier gecommuniceerd. Als er snel resultaat nodig was, dan pasten ze zich moeiteloos aan. Bij GBBO krijg je wat je verwacht van een bureau, met net even wat meer informatie en toelichting die zorgen voor het juiste resultaat.”

Jelle Hoekstra
Gemeente Heerenveen

“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”

Carl van der Pol
Gemeente Meierijstad

Succesverhalen
van klanten

Iedereen kan van alles beloven. Wij geven je bewijs over hoe het is om te werken met ons. Daarom laten we onze klanten graag aan het woord.

Klant aan het woord

"We zijn heel goed geholpen tijdens het uitvoeren van een contentanalyse- en schrapadvies t.b.v. www.DenHaag.nl."

Jacqueline de Zoete
Gemeente Den Haag

Klanten beoordelen ons met een
8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google