VNG Realisatie (voorheen KING), vroeg ons in 2016 om de top 30 taken op gemeentelijke websites landelijk in beeld te brengen.  Met deze inzichten heeft VNG met name de kleinere gemeenten (met een kleine portemonnee) destijds geholpen om hun website te verbeteren. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers op gemeentelijke websites informatie en diensten sneller en gemakkelijker vinden. Een eerste stap naar betere digitale dienstverlening en een speerpunt van de Digitale Overheid.

Overzicht top 10 diensten op gemeentelijke websites

We tonen je hierbij de lijst van top 10 diensten op gemeentelijke websites in 2016.

%
Onderwerp
%
Dienst
%
1
Contactgegevens
7,4%
Algemene contactinformatie
3,1%
Openingstijden
2,6%
Overig*
1,7%
2
Afval
6,8%
Algemene informatie over afval
2,3%
Huisvuil
1,6%
Afvalkalender
1,4%
Afval scheiden
1,2%
Overig
0,4%
3
Reisdocumenten
6,2%
Paspoort
2,7%
Rijbewijs
1,7%
Identiteitskaart
1,6%
Overig
0,2%
4
Vergunningen
6,1%
Omgevingsvergunning
2,9%
Algemene informatie over vergunningen
1,8%
Parkeervergunning
0,7%
Overig
0,7%
5
Uitkering / laag inkomen
5,4%
Bijstand
1,8%
Regelingen voor minima
1,1%
Uitkering
0,8%
Schulden
0,7%
Overig
1,1%
6
Wmo
5,0%
Algemene informatie over Wmo
1,7%
Begeleiding thuis wonen
1,1%
Vervoer
0,6%
Overig
1,7%
7
Belastingen
5,0%
OBZ / WOZ
2,1%
Algemene informatie over belastingen
1,0%
Overig
1,9%
8
Bouwen en verbouwen
3,9%
Algemene informatie over bouwen en verbouwen
1,8%
Asbest
0,5%
Nieuwbouw
0,5%
Overig
1,1%
9
Verhuizen
3,5%
Verhuizen
3,5%
10
Bestemmingsplan
2,7%
Bestemmingsplan
2,7%

Rapport: top 30 diensten op gemeentelijke websites

Er is een toptakenanalyse gemaakt van het websitegedrag van 1,24 miljoen inwoners om voor gemeenten een helder en bruikbaar rapport op te leveren. Voor het onderzoek zijn zowel producten voor inwoners als ondernemers geanalyseerd. Eveneens is ons GBBO toptaken algoritme gebruikt om de top 30 diensten te verkrijgen vanuit de enorme datasets. Daarnaast brachten we de seizoen gevoeligheid van de belangrijkste diensten van inwoners en ondernemers in beeld.

Het resultaat is een helder en bruikbaar rapport op basis waarvan een gemeente de website op basis van (seizoengevoelige) toptaken maandelijks kan inrichten. Daardoor zijn beslissingen over de website gebaseerd op feiten in plaats van meningen van de organisatie. De opdrachtgevers waardeerden het project met een 9.

Ontvang het rapport nu.

Vertel je ons wie je bent? Dan sturen we je het rapport naar je toe.

* Deze velden zijn verplicht.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij respecteren jouw privacy. Door gebruik te maken van dit formulier geef jij GBBO toestemming om je gegevens beveiligd op te slaan en te verwerken.

Breng je toptaken zelf in beeld en verbeter je website

Ben jij bezig met de website(s) van een publieke organisatie? Dan is de kans groot dat jij een website hebt waar bezoekers veel verschillende taken willen uitvoeren. Dat brengt de uitdaging met zich mee om alles goed voor elkaar te krijgen voor jouw bezoekers en jouw collega’s. Een lastig spanningsveld vaak. Maar hoe focus je dan op de juiste dingen voor jouw bezoekers? Hoe zorg je ervoor dat zij succesvol kunnen zijn op jouw website?

Met een toptakenonderzoek kun je een goed beeld krijgen waarvoor jouw bezoekers de website willen gebruiken. Op die manier kun je de informatie op je website beter vindbaar maken en de energie in de juiste onderwerpen steken. Zo kun je een groot deel van je websitebezoekers meer succesvol digitaal helpen. Ook voorkomt het lastige discussies die gebaseerd zijn op meningen, maar kun je met je online team opereren op basis van feiten. Genoeg voordelen dus! Wil je aan de slag met een toptakenonderzoek voor jouw website?

Onze klanten waarderen ons met:

Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.

Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google

We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.

Het team van GBBO

Wij zijn trots op onze klanttevredenheid

We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.

“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”

Nienke van 't Klooster
Gemeente Voorne aan Zee

“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”

Frank Faber
Ministerie van BZK

“Kenmerkend voor GBBO is de betrouwbaarheid, de transparante communicatie en de open houding die ze hebben. GBBO maakte het mij namelijk makkelijk om het project  succesvol uit te kunnen voeren. Ze hebben een overzichtelijk rapport met toepasbare verbeteracties opgeleverd voor Texel.nl.”

Denise Willemstein
Gemeente Texel

“Tijdens het onderzoeken van onze website www.medemblik.nl was GBBO erg proactief en hield zich strak aan de afspraken. Er werd tijdig gecommuniceerd en er zit echt toegevoegde waarde in de adviezen en onderzoeken van GBBO.”

Hèlen Boots
Gemeente Medemblik

"We zijn heel goed geholpen tijdens het uitvoeren van een contentanalyse- en schrapadvies t.b.v. www.DenHaag.nl."

Jacqueline de Zoete
Gemeente Den Haag

“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”

Tineke van Dijk
Gemeente Medemblik

“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”

Nienke van 't Klooster
Gemeente Voorne aan Zee

“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”

Frank Faber
Ministerie van BZK

“Kenmerkend voor GBBO is de betrouwbaarheid, de transparante communicatie en de open houding die ze hebben. GBBO maakte het mij namelijk makkelijk om het project  succesvol uit te kunnen voeren. Ze hebben een overzichtelijk rapport met toepasbare verbeteracties opgeleverd voor Texel.nl.”

Denise Willemstein
Gemeente Texel

“Tijdens het onderzoeken van onze website www.medemblik.nl was GBBO erg proactief en hield zich strak aan de afspraken. Er werd tijdig gecommuniceerd en er zit echt toegevoegde waarde in de adviezen en onderzoeken van GBBO.”

Hèlen Boots
Gemeente Medemblik

"We zijn heel goed geholpen tijdens het uitvoeren van een contentanalyse- en schrapadvies t.b.v. www.DenHaag.nl."

Jacqueline de Zoete
Gemeente Den Haag

“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”

Tineke van Dijk
Gemeente Medemblik

Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak

Bij het plan van aanpak krijg je:

Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.

6 redenen om
voor ons te kiezen

  1. 1Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector

    We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. We hebben 150+ verschillende publieke opdrachtgevers geholpen en meer dan 500 opdrachten succesvol uitgevoerd.

  2. 2Hart voor de publieke sector

    Gaat jouw hart ook sneller kloppen van het verbeteren van de digitale dienstverlening,
    waarbij het om de mens draait en niet om het geld? Ons hart ook!

  3. 3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 150 reviews

    Jou als opdrachtgever tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.

  4. 4Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring

    Onze interim professionals hebben gemiddeld 10+ jaar ervaring met ‘online’. Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.

  5. 5Beschikbaar in heel Nederland

    Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland

  6. 6Samenwerken met plezier

    Samenwerken met GBBO is leuk! We vieren graag successen met jou, spreken
    waardering naar elkaar uit en organiseren bijeenkomsten die energie geven en niet
    kosten.

Over GBBO

Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.