3 grote valkuilen bij het schrijven van content voor gemeentelijke websites
Schrijf je regelmatig content voor gemeentelijke websites? Wist je dat jouw webbezoeker graag snel en makkelijk online iets wil aanvragen of regelen. En niet graag uitgebreid teksten van een scherm leest.
Dit geldt ook voor inwoners en ondernemers die bij de gemeente iets willen aanvragen of regelen. Zoals een verhuizing doorgeven of een vergunning regelen.
Je content moet daarom kort, krachtig maar vooral praktisch zijn. Dat noemen we ook wel: toegankelijk. Maar hoe doe je dat? En vooral: wat zijn de valkuilen?
We leggen je graag 3 grote valkuilen uit waar je op moet letten bij het schrijven van content voor gemeentelijke websites.
1. Ga niet uit van je eigen organisatie
Veel (gemeentelijke) webteksten gaan uit van de eigen organisatie. Hoe het intern geregeld is wordt veelal extern gecommuniceerd. Voor een webbezoeker van een gemeentelijke website is dit lastig te begrijpen.
Woorden als schuldhulpverlening, cliëntondersteuning en afvalinzameling zijn woorden die een inwoner niet gebruikt. Gemeenten leggen op hun website ook graag uitgebreid hun samenwerkingsverbanden met andere (meestal uitvoerende) organisaties uit.
Webbezoekers moeten zich dan eerst door grote stukken content worstelen voordat ze zien wat ze moeten doen, regelen of aanvragen.
Voorbeeld 1: Een storing in de online afspraakmodule van een gemeente.
Voorbeeld hoe het niet moet:
Storing in de afspraakmodule
Voorbeeld hoe het wel moet:
Online een afspraak maken niet mogelijk
Voorbeeld 2: Een online melding maken over iets dat een bewoner heeft opgemerkt.
(Denk hierbij aan defecte straatverlichting, rondzwervend vuil of gladde wegen.)
Voorbeeld hoe het niet moet:
Melding woon- of leefomgeving doen
Voorbeeld hoe het wel moet:
Melding dat iets kapot, vies of onveilig is
2. Benoem niet alle uitzonderingen
Door in je webteksten teveel de nadruk te leggen op allerlei uitzonderingen (je wilt graag iedereen van dienst zijn) maak je het de webbezoeker niet makkelijk en zeker niet praktisch. De webbezoeker wordt ‘lastig gevallen’ met allerlei zijdelingse informatie en haakt zo af, gaat alsnog bellen of komt langs.
Het is dan ook overbodig om bij het product Paspoort aanvragen te vermelden dat inwoners zich moeten inenten als ze een verre reis gaan maken. 80% van je webbezoekers wil alleen een paspoort aanvragen en is niet op zoek naar informatie over inenten. Daar komt ook nog eens bij dat inenten geen taak van de gemeente is…
Voorbeeld hoe het wel moet:
Op de afbeelding wordt een stuk tekst van een gemeentelijke website getoond over hondenbelasting. Op deze pagina wordt er eerst gevraagd of iemand gaat verhuizen in plaats van direct aan te geven wat een bezoeker moet doen om zijn hondenbelasting te betalen. Dit is niet praktisch.
80% van je webbezoekers wil bij dit product alleen weten hoe hoog de hondenbelasting is en hoe en wanneer ze hun hond(en) moeten aan- of afmelden voor hondenbelasting.
Voorbeeld hoe het wel moet:
Op de afbeelding wordt een stuk tekst van een gemeentelijke website getoond over hondenbelasting. Er wordt hier direct aangegeven wat een bezoeker moet doen om zijn hondenbelasting te betalen.
3. Start niet met een inleiding of samenvatting
Zoals eerder aangegeven komt een webbezoeker naar een gemeentelijke website om iets te regelen of aan te vragen. De webbezoeker wil dit snel doen en is dus op zoek naar praktische informatie. De webbezoeker ziet ook graag direct wat hij/zij moet doen.
Start daarom je webtekst niet eerst met een uitgebreide inleiding of samenvatting maar geef direct aan wat iemand moet doen om het product aan te vragen of te regelen. Met andere woorden: val direct met de deur in huis.
Voorbeeld hoe het niet moet:
Voorbeeld hoe het wel moet:
Meer weten?
Wil jij ook dat bezoekers van je website direct weten waar ze aan toe zijn? En meteen datgene kunnen regelen waarvoor ze naar jouw website zijn gekomen? Met de incompany training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor Overheidswebsites leer je webteksten zo te schrijven dat het voor de webbezoeker in één oogopslag duidelijk is wat te doen of regelen.
Op onze website vind je alle informatie over de training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor het Web.
Ook interessant
Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak
Bij het plan van aanpak krijg je:
- Een aanpak op maat om jouw website te vernieuwen
- Inzicht in wat jouw vernieuwingsproject gaat kosten
- Een concrete planning
- Inzicht in welke expertise je nodig hebt
Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.
Over GBBO
Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.
Samen met jou en je collega’s werken we aan mooiere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere service. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger.
Neem vrijblijvend contact op met Pieter
Klant aan het woord
“Goed afgestemd op behoefte van de organisatie en deelnemers. Persoonlijk. Prettig. En vooral natuurlijk inhoudelijk erg kundig! Ik beoordeel de training met een 9.”
Lutske van BalkenGemeente Epe
Klanten beoordelen ons met een
8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google