Begeleiding vernieuwing website gemeente Medemblik van start tot finish
De gemeente Medemblik wilde een nieuwe website. GBBO heeft dit project, van CMS-selectie tot livegang, met succes geleid.
- Op tijd overgestapt naar een nieuwe website en leverancier
- Veel draagvlak gecreëerd
- Inwoners en ondernemers enthousiast over de nieuwe website
De uitdaging
Gemeente Medemblik is een Westfriese gemeente waar we met veel plezier al 10 jaar opdrachten voor uitvoeren. In 2016 waren er verschillende redenen waarom de gemeente een nieuwe website overwoog.
- De oude website bevatte veel (oude) content waardoor de vindbaarheid van informatie door de jaren heen achteruit was gegaan.
- Het contract met de huidige content management systeem leverancier liep af waardoor het een logisch moment was om een verandering in gang te zetten.
- Afdelingshoofd publieke dienstverlening Tineke van Dijk gaf aan dat zij de expertise en mankracht misten om het project zelf te leiden.
De vraag die Tineke aan ons stelde was:
"Hoe kan GBBO helpen een CMS leverancier te selecteren, de nieuwe website van gemeente Medemblik te lanceren en implementeren in de organisatie?"
Hierbij moesten niet alleen de inwoners en ondernemers worden meegenomen. Ook de eigen collega’s en leveranciers betrekken was een belangrijk onderdeel van het project.
Hoe we de uitdaging hebben opgelost
We zijn aangesteld als projectleider nieuwe website en een periode van ongeveer 10 maanden hebben we de volgende stappen gezet:
1. Voorbereiden:
Het opstellen van een projectplan en vervolgens aan de slag met het interviewen van relevante personen om te komen tot een gedeeld beeld voor een programma van eisen voor de nieuwe website (PvE).
2. Selecteren CMS leverancier:
Een vooraf gemaakte keuzen voor het open source systeem TYPO3, ontwikkelen van de aanbestedingsdocumentatie en begeleiden van de aanbesteding en CMS selectie van leverancier SimplyAdmire (tegenwoordig OpenGemeenten). De selectie is grondig aangepakt door middel van een uitgebreide analyse en demonstraties van de webbouwers.
De aanpak van GBBO in samenwerking met gemeente Medemblik en specifiek de inkopers heeft geleid tot een aanbesteding die perfect volgens de regels is uitgevoerd. Daarbij is er een zo objectief mogelijk beeld verkregen van de leveranciers waardoor een goed onderbouwde keuze is gemaakt.
3. Ontwikkelfase
- Oprichten projectgroep voor de ontwikkeling en implementatie van de website.
- Aansturen van het projectteam, de CMS leverancier en verdere betrokken partijen.
- Ontwikkelen van een klantgerichte websitestructuur op basis van toptakenanalyse en card sorting
- Overzetten van content van gemeente Barneveld en aanpassen naar gemeente Medemblik’s behoeften.
- Samenwerken met het designbureau om een gebruiksvriendelijk design voor Medemblik.nl te realiseren
- Creëren van draagvlak bij het college van B&W, afdelingen binnen de organisatie en bij inwoners en ondernemers
- Usability-tests met inwoners/ondernemers voor een check of de nieuwe website goed presteert en inzichten voor verdere optimalisatie vóór de livegang
De laatste stap voor livegang was het uitvoeren van usability-tests met inwoners van de gemeente Medemblik. Het doel van deze tests was om te achterhalen of de website goed functioneerde. En of er nog knelpunten zijn die opgelost moeten worden voor livegang.
Deelnemers wisten de taken grotendeels succesvol te voltooien en gaven aan enthousiast te zijn over de nieuwe website. Na afloop kon tot ieders volle tevredenheid worden geconcludeerd dat de nieuwe website goed functioneerde. Een geweldig inzicht! Het team was erg blij met de resultaten.
Lancering
De website is 6 december 2017 succesvol gelanceerd. Een website die door middel van het betrekken van inwoners en ondernemers en de organisatie een grote kwaliteitsverbetering betekende.
Resultaten
- Op tijd overgestapt naar een nieuwe website en leverancier
- Inwoners en ondernemers enthousiast over de nieuwe website
- Veel draagvlak gecreëerd
Onze klant over deze opdracht
“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”
Wij over deze opdracht
“Door de verplichting om binnen een jaar een nieuwe website leverancier te selecteren en daarbij een nieuwe gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen moesten we hard aan de bak. Bij de overheid zijn de doorlooptijden door wettelijke verplichtingen wat langer dan in de commerciële wereld. Door een goede samenwerking met de organisatie hebben we samen deze klus goed geklaard een heel mooi gebruiksvriendelijk resultaat behaald. Op moment van schrijven van deze case (8 februari 2024) is de gemeente nog steeds tevreden afnemer van de diensten van de geselecteerde webbouwer.”
Onze klanten waarderen ons met:
Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.
Wij zijn trots op onze klanttevredenheid
We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.
“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“
Anja NieuweboerSED Organisatie
“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”
Bianca TesselaarSED Organisatie
“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”
Carl van der PolGemeente Meierijstad
“Het team bij GBBO is kundig, jong, slim (wetenschappelijk), enthousiast en flexibel. In korte tijd hebben wij een goede basis liggen voor het vervolg. Ook de uitkomst geeft vertrouwen in een goed vervolg. Alles werd tijdig en goed verzorgd aangeleverd. Op momenten wanneer we een zetje nodig hadden kregen wij een zetje. Daarna werd de discussie weer snel opgepakt.”
Wiepke PopkemaGemeente De Fryske Marren
"De begeleiding voor de vernieuwing van onze website is heel goed geweest. De samenwerking verliep prettig, de werkgroep leden werden elke keer geënthousiasmeerd en de kennis en het geduld viel mij positief op.”
Sonja EversGemeente Drechterland
“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”
Martha à NijeholtGemeente De Fryske Marren
“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“
Anja NieuweboerSED Organisatie
“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”
Bianca TesselaarSED Organisatie
“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”
Carl van der PolGemeente Meierijstad
“Het team bij GBBO is kundig, jong, slim (wetenschappelijk), enthousiast en flexibel. In korte tijd hebben wij een goede basis liggen voor het vervolg. Ook de uitkomst geeft vertrouwen in een goed vervolg. Alles werd tijdig en goed verzorgd aangeleverd. Op momenten wanneer we een zetje nodig hadden kregen wij een zetje. Daarna werd de discussie weer snel opgepakt.”
Wiepke PopkemaGemeente De Fryske Marren
"De begeleiding voor de vernieuwing van onze website is heel goed geweest. De samenwerking verliep prettig, de werkgroep leden werden elke keer geënthousiasmeerd en de kennis en het geduld viel mij positief op.”
Sonja EversGemeente Drechterland
“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”
Martha à NijeholtGemeente De Fryske Marren